Wat kan Internet of Things doen voor uw businessmodel?

Internet_of_Things_blog_Frank_Koppen.pngMens en machine zijn steeds meer verbonden. Internet of Things (IoT) is niet langer een buzzword, maar is concreet geworden in ons dagelijkse leven. Neem de slimme tandenborstel die je poetsgedrag analyseert of de thermostaat die leert, rapporteert en zich aanpast. Weet u al hoe u beacons, RFID-chips en sensoren slim inzet voor het optimaliseren van uw businessmodel? In dit blog bespreek ik hoe bedrijven in Manufacturing, Retail en de Real Estate branche kunnen profiteren van IoT.

Internet of Things is een breed begrip. Tussen de tien en twintig miljard ‘Things’ zijn momenteel verbonden met het internet. In 2020 is dat naar schatting het dubbele. Feitelijk gaat in IoT om alle apparaten die data kunnen verzamelen (bijv. via sensoren) en deze data real time kunnen delen omdat ze in verbinding staan met het Internet en daarmee potentieel met alle andere apparaten. Het feit dat apparaten ‘connected’ zijn is op zich niet nieuw. Waar het in het wereld van IoT gaat is om instant inzicht te hebben in data die uit deze apparaten komt en van deze data instant informatie te maken. Deze informatie wordt omgezet in acties welke direct invloed hebben op het handelen van de mens en/of machine. Daarmee kan er direct ingegrepen worden in plaats van achteraf!

Direct ingrijpen in uw fabriek

Neem de Ideale fabriek. U bent als Manufacturer voortdurend op zoek naar procesverbetering om uw Overall Equipment Effectiveness (OEE) te optimaliseren en uw kosten te verlagen. Met inzet van IoT gaat u informatie komende vanuit uw equipment niet enkel opslaan voor latere rapportage maar er direct 'slimme' dingen mee doen.  U kunt direct ingrijpen in het productproces indien nodig en zorgt ervoor dat onderhoud zo efficiënt mogelijk wordt uitgevoerd , vóórdat er zich complicaties voordoen. U kunt zich voorstellen wat dat voor uw onderhoudsprocessen betekent. Dat levert hogere efficiency en lagere kosten op, want uw machines staan minder vaak stil.

Connected Consumer

En wat te denken van het verhogen van klanttevredenheid en uw omzet door de Consument ‘connected’ te maken’. Als retailer haalt u bijvoorbeeld waardevolle data uit heat mapping, waarmee u de fysieke route van uw klant in uw winkel analyseert. Zo traceert u bottlenecks en dead areas op de winkelvloer. Om de Customer Engagement te verbeteren, presenteert u de consument in uw winkel gepersonaliseerde aanbiedingen door middel van sensoren. Middels inzet van Beacon technologie kan met een interactieve winkelbeleving creëren voor de consument zoals deze dit gewend zijn vanuit het online kanaal.

Slimmer met energie & onderhoud

Wat betreft IoT is de Real Estate-sector verder; Bewegingssensoren en home connected devices en sensoren zorgen voor meer inzicht in gebruik- en verbruiksgegevens en stimuleren efficiënter gebruik van energie. Zo kan data over beweging en activiteit in openbare ruimtes verzameld worden om bijvoorbeeld  airco en licht real time te regelen. Algemene energiekosten kunnen daarmee worden verlaagd. Onderhoudswerk kan tevens preventief gedaan worden door verwarmingsketels, brandalarmen en andere apparaten te monitoren met een sensor en ook hier weer in te grijpen voordat de klant in de kou zit.

Hierdoor kunt u besparen op operationele kosten, onderhoudskosten en de algemene tevredenheid van uw klanten verhogen.

Kortom, met de inzet van IoT devices kunt u een reuzestap zetten op weg naar meer omzet, lagere kosten, hogere klanttevredenheid en een hogere efficiency en uw business richting toekomst borgen door de inzet van nieuwe business modellen. Ctac en partners hebben de kennis en oplossingen om IoT voor u bereikbaar & tastbaar te maken.

Bent u benieuwd wat Internet of Things voor uw businessmodel kan betekenen? Neem dan contact met mij op via (073) 692 06 92 of frank.koppen@ctac.nl

Frank Koppen

Geschreven door Frank Koppen

Ik focus me op het waarmaken van de digitale ambities van klanten op het gebied van Customer Engagement & Commerce.

Dit blog is ook gepubliceerd op: SAP blogs
Banner-ctac-blog.jpg

CTAC Blogger

Geschreven door Frank Koppen

Ik focus me op het waarmaken van de digitale ambities van klanten op het gebied van Customer Engagement & Commerce.

Aanmelden voor blog updates

CONTACT MET CTAC

Volg Ctac