Personaliseren begint met standaardiseren

auto productie standaard massaproductie magazijn manufacturing.jpgGepersonaliseerde producten en diensten zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Bedrijven en consumenten verwachten persoonlijke service en voldoende keuzemogelijkheden. Waar een bedrijf als Adidas vroeger tien soorten sneakers op de markt bracht, kan de klant nu zijn eigen schoenen customizen. Dat zorgt voor nieuwe uitdagingen in de maakindustrie. Want hoe ga je als productiebedrijf voldoen aan al die individuele eisen, zonder tijd en geld te verliezen? Ik geef in dit blog 5 tips om het personaliseren van producten in goede banen te leiden.

De maakindustrie staat voor een groot aantal uitdagingen. Klanten vragen steeds vaker om gepersonaliseerde producten. En dat mag niet ten koste gaan van de verkoopprijs of de levertijd. Daarom moeten productiebedrijven goed in kaart brengen wat de klant wil. Hoe creëren ze waarde voor klanten door personalisatie? Dat kan in tal van aspecten liggen zoals het configureren van afmeting, materiaalsoort, diktes of modules. En vergeet niet de aanvullende services als installatie, onderhoud, training en beheer.

# Tip 1: Breng je portfolio in kaart

Voor maakbedrijven stapelen de uitdagingen zich verder op. Meer en strengere wet- en regelgevingen vertragen bedrijfsprocessen. En dat in een markt waarin de concurrentie door globalisering tegenwoordig uit alle windstreken komt. En waar flexibele startups in alle gaten springen die grote bedrijven laten vallen. Deze ontwikkelingen vragen om een kritische blik op het portfolio van producten en diensten. Waarin ben je onderscheidend? Waar ligt je core business? En in hoeverre ben je in staat om het portfolio aan te passen?

# Tip 2: Stel je team samen

Moet je dan het complete productieproces op z’n kop zetten om goedkoop en snel te blijven leveren? Nee, er is een slimmere aanpak. Zorg eerst dat alle neuzen dezelfde kant op staan en dat er een plan van aanpak ligt. Want alleen met voldoende draagvlak kun je uitdagingen succesvol oplossen. Stel een projectteam samen uit diverse disciplines van het bedrijf. Breng verkopers, engineers, product owners en sales & marketing samen. Met de input van het team formuleer je het doel van je project. Zo is er een eenduidige visie, onderneem je de juiste acties en weet iedereen wat het project op moet leveren.

# Tip 3: Bepaal zelf hoe ver personalisatie gaat

Personalisatie moet beheersbaar blijven. Je kunt onmogelijk inspringen op iedere individuele klantwens. Dat zou een te grote belasting zijn op je productieproces. De truc is dan ook om de balans te vinden. Bepaal als bedrijf zelf in welke mate je product gepersonaliseerd kan worden door klanten. Uiteraard luister je goed naar de wensen van je klant. Wat wil je klant graag personaliseren? Binnen die wensen kijk je welke onderdelen je kunt standaardiseren. Je ontwikkelt een aantal opties die overeenkomen met de wensen van je klanten, zodat de klant genoeg variatiemogelijkheden heeft. Daardoor bied je klanten wel de mogelijkheid om hun product te voorzien van unieke kenmerken, maar beheers je zelf de complexiteit van de productie. Zo voorkom je een verhoging van de kosten en verlenging van de levertijd.

# Tip 4: Betrek de supply chain

Om je product optimaal te standaardiseren moet je ook goed kijken naar je processen. Betrek de volledige supply chain om de service aan klanten te optimaliseren. Stem met je team af hoe je op efficiënte wijze de supply chain kunt integreren om processen te versnellen. Nieuwe technologische innovaties kunnen daarin een grote rol spelen, want die ontwikkelen zich tegenwoordig in rap tempo. Neem bijvoorbeeld 3D-printing. Daardoor is het mogelijk om een product op een locatie dichtbij de klant te produceren. Een klant kan zijn pakketje dankzij die ontwikkeling al enkele uren na bestelling binnen hebben.

# Tip 5: De juiste tools

Om gestandaardiseerde processen goed te ondersteunen, heb je slimme tools nodig. Tools die personaliseren toegankelijk en mogelijk maken voor de klant en die informatie snel omzetten naar bruikbare data voor de productie. Met een webbased selectietool stelt de klant zelf zijn gepersonaliseerde product samen. Zo kiest de klant welke ‘unieke’ elementen hij toe wil voegen. Denk aan de afmeting, materiaalsoort, diktes of modules.

Door gebruik te maken van slimme tools, gebaseerd op het eindproduct, kan informatie van het gepersonaliseerde product snel omgezet worden in bruikbare data voor productieproces. En het geeft inzicht in vaak voorkomende productkeuzes van klanten. Die keuzes kunnen eventueel als standaard in de voorraad opgenomen worden om de levertijd te verkorten.

Standaardiseren is de basis van ieder gepersonaliseerd product. Als productiebedrijf bepaal je hoe ver de klant kan gaan in zijn personalisatie. Zo voorkom je te veel complexiteit, hogere kosten en te lange levertijden.


Topic: Manufacturing

Roland van Heesch

Geschreven door Roland van Heesch

Business Consultant voor de maakindustrie met ruim 25 jaar leidinggevende- en management ervaring in het optimaliseren, implementeren en aansturen van bedrijfsprocessen. Ik ben een authentiek gesprekspartner en haal veel voldoening uit het helpen van productiebedrijven bij strategische, tactische en operationele vraagstukken. Hierbij ligt mijn focus op de operationele processen, ICT en de sociale organisatie. Samenwerking is per slot van rekening mensenwerk.

Dit blog is ook gepubliceerd op:
Banner-ctac-blog.jpg

CTAC Blogger

Geschreven door Roland van Heesch

Business Consultant voor de maakindustrie met ruim 25 jaar leidinggevende- en management ervaring in het optimaliseren, implementeren en aansturen van bedrijfsprocessen. Ik ben een authentiek gesprekspartner en haal veel voldoening uit het helpen van productiebedrijven bij strategische, tactische en operationele vraagstukken. Hierbij ligt mijn focus op de operationele processen, ICT en de sociale organisatie. Samenwerking is per slot van rekening mensenwerk.

Aanmelden voor blog updates

CONTACT MET CTAC

Volg Ctac

            

INNOVATIE VOOR
BUSINESS & ICT

Het Ctac Flipboard Magazine. Een dagelijks portie inspiratie om sneller en beter te innoveren. Zowel business als IT plukken daar de vruchten van.