Op expeditie naar verandering: dit zijn de 4 cruciale voorbereidingsstappen

Blog 2 manufacturing.jpg

De maakindustrie verandert. Zo draait alles om de klant, gebeurt alles digitaal en doet mass customization zijn intrede. Door deze impactvolle ontwikkelingen zien veel bedrijven zich genoodzaakt om intern mee te veranderen. Maar die reis onderneem je niet zomaar. Er is een gedegen voorbereiding voor nodig. Hoe doe je dat? In dit blog beschrijf ik de vier voorbereidingsstappen voor een geslaagde expeditie naar verandering. 

 

Je weet het inmiddels: je organisatie moet veranderen, wil het overleven. Dat is een ingrijpende constatering. Want hoe verander je immers een organisatie die al jaren op een bepaalde manier is georganiseerd? Zie het als een verre reis, een expeditie. Die onderneem je niet zonder plan. Je moet stilstaan bij waar je naartoe wilt, wat je wilt doen op je bestemming, welke uitrusting je meeneemt en met wie je de expeditie onderneemt.

In mijn vorige blog ‘Op expeditie naar verandering: deze 5 ontwikkelingen in de maakindustrie mag je niet missen’ gaf ik het al aan: denk eerst ‘voor’, denk dan pas na. Daarom neem ik, als jouw reisleider, in dit blog de vier stappen van het ‘voordenken’ met je door. Zo ga je goed voorbereid op expeditie en wordt je veranderproces een geslaagde onderneming. Daar gaan we: 

1: Bepaal je bestemming en doel

Ga je op expeditie naar de savanne van Afrika of wordt het een rondreis in Nieuw-Zeeland? En vervolgens: wordt het een actieve of culturele expeditie? Als je op reis gaat, bepaal je van tevoren je reisbestemming en je soort reis. Hetzelfde geldt bij een verandertraject binnen een organisatie. Bepaal waar je over een tot drie jaar wilt zijn. Ga je bijvoorbeeld voor een volledige focus op klantbeleving, op het gebruik van de nieuwste technologie of juist meer op het optimaliseren van het proces? En vergeet niet het doel te bepalen: bijvoorbeeld meer omzet genereren door nieuwe markten aan te boren of productverkopen uitbreiden via meerdere kanalen.

2: Hoe kom je op je bestemming en wat ga je er doen?

Heb je besloten op rondreis te gaan in Nieuw-Zeeland? Dan stippel je nu je route uit. Een rechtstreekse vlucht ligt voor de hand, maar misschien wil je wel een tussenstop maken in Hong Kong. Als je eenmaal in Nieuw-Zeeland bent: wat wil je daar zien en beleven? Als organisatie is het belangrijk om ook een reisplan voor je processen te maken. Je weet immers waar je naartoe wilt. Dus kun je nu bepalen hoe je daar komt. Ga eerst na welke processen worden geraakt. Daarna kijk je hoe je omgaat met je verkoop, inkoop, productie en planning om je doel te behalen. Bepaal tevens waar nu de pijnpunten zitten en welke aanpassingen je moet doen zodat het de nieuwe strategie beter ondersteunt.

3: Welke uitrusting heb je nodig?

Een rondreis in Nieuw-Zeeland betekent onder andere wandelen door ruw terrein met abrupte klimaatverschillen. Dus je hebt goede wandelschoenen nodig, geschikte kleding en thermisch ondergoed kan ook geen kwaad. Kort gezegd, je beslist voordat je expeditie begint welke uitrusting je meeneemt. En dat is precies wat je als organisatie ook doet. Je bepaalt welke IT-ondersteuning je nodig hebt in je nieuwe strategie. Ook stel je vast of je huidige IT-landschap volstaat. Heb je koppelingen tussen huidige applicaties nodig? Of creëer je een compleet nieuw landschap?

4: Wie neem je mee?

Je reisgezelschap. Het kan je reis maken of breken. Je wilt mensen meenemen naar Nieuw-Zeeland die houden van actie, van aanpakken en waar je energie van krijgt. Dat is niet anders in een organisatie die op het punt staat te veranderen. Breng daarom in kaart hoe je huidige organisatie eruitziet qua medewerkers en hun rollen. Vraag jezelf af: wie wil, kan en mag er mee in de verandering? Welke rollen veranderen? Maar ook: wat doe je met ‘thuisblijvers’, de mensen die niet mee op expeditie gaan?

Zo denk je ‘voor’, dan pas na

Eigenlijk is het vrij eenvoudig. Voordat je verandert, moet je vier dingen weten: waar je naartoe wil, hoe je er komt, wat je nodig hebt om er te komen en wie je erbij kunnen helpen. Zorg dat je dat eerst precies in kaart hebt. Alleen dan kun je succesvol werken naar je stip op de horizon: een organisatie die klaar is voor de nieuwe maakindustrie.

Roland van Heesch

Geschreven door Roland van Heesch

Business Consultant voor de maakindustrie met ruim 25 jaar leidinggevende- en management ervaring.

Banner-ctac-blog.jpg

CTAC Blogger

Geschreven door Roland van Heesch

Business Consultant voor de maakindustrie met ruim 25 jaar leidinggevende- en management ervaring.

Aanmelden voor blog updates

WEBINAR: Maakindustrie

Webinar maakindustrie.png

Een geslaagde expeditie in de maakindustrie. Hoe doe je dat? Bekijk de recording terug.

Volg Ctac

            

INNOVATIE VOOR
BUSINESS & ICT

Het Ctac Flipboard Magazine. Een dagelijks portie inspiratie om sneller en beter te innoveren. Zowel business als IT plukken daar de vruchten van.