Hoe levert u precies wat de klant wil? In vijf stappen naar een nauwkeurige vraagvoorspelling

Teaser_550x330_takecontrol.png

Tijdens de zomer is de vraag naar boerenkool in supermarkten veel minder dan tijdens de winter. Rond carnaval explodeert de vraag naar worstenbroodjes in Brabant. Ik snap natuurlijk ook wel dat dit simpele voorbeelden zijn, maar die vraagfluctuaties – hoe extreem ook – zijn eenvoudig te voorspellen. Ze hangen namelijk nauw samen met een specifieke tijd en regio. Maar stelt u zich nou eens voor dat u de vraag naar ál uw producten met dezelfde eenvoud kunt voorspellen, zodat uw klanten nooit misgrijpen naar een product. Jordi Peters deelt vijf belangrijke stappen naar een effectieve vraagvoorspelling.

Tijdens carnaval ligt ‘het normale leven’ in het zuiden van het land grotendeels stil. Maar de productie van worstenbroodjes draait overuren. Brabantse klanten verwachten dat deze lokale lekkernij in ruime mate verkrijgbaar is en winkeliers stellen hen niet teleur. Zij zorgen voor extra voorraad en verkopen speciale voordeelverpakkingen. Het is een simpele vorm van vraagvoorspelling, want elke bakkerij of supermarkt kan vrij precies inschatten op welke dagen en binnen welk geografisch gebied de vraag zal oplopen.

Vraagvoorspelling: leveren wat de klant écht wil
Stelt u zich eens voor dat u met dezelfde eenvoud en precisie de vraag kunt voorspellen voor ál uw producten en over ál uw distributiekanalen heen. Niet op basis van buikgevoel, maar op basis van inzicht in alle historische verkoopgegevens die u tot uw beschikking heeft en alle kennis die u heeft over klanten. Inclusief data van externe bronnen zoals weersvoorspellingen. En, nu we toch bezig zijn, ook inclusief relevante data uit de systemen van uw toeleveranciers. Slimme analyses van al deze gegevens helpen u om verborgen trends aan het licht te brengen en nauwkeurige voorspellingen te doen over de nabije toekomst. Zo heeft u altijd de juiste producten in de juiste aantallen beschikbaar, op het juiste moment.

Waar te beginnen?
Om uw voorraden te optimaliseren op basis van de toekomstige vraag moet u slimme vraagvoorspellingen kunnen doen. Zo ver waren we al. Maar hoe begint u daarmee? Waarschijnlijk denkt u meteen aan fancy software die het voor u mogelijk maakt om voorspellingen te genereren. Maar eigenlijk slaat u daarmee een heel belangrijke stap over. Mijn advies aan alle organisaties die met vraagvoorspelling aan de slag willen gaan, is om eerst alle betrokken partijen op één lijn te zetten. Inkoop, commercie, finance, logistiek, toeleveranciers…iedereen moet naar dezelfde cijfers kijken en op dezelfde berekeningen durven te vertrouwen. Pas als iedereen over dezelfde getallen praat, heeft u de basis op orde en kunt u stappen gaan zetten. De volgende vijf stappen welteverstaan:     

Vijf stappen naar een vraaggestuurde voorraadoptimalisatie

Stap 1: verzamel beschikbare informatie (historische verkoopcijfers, data van toeleveranciers, weersvoorspellingen, klantgegevens) om pieken en dalen beter te kunnen verklaren. Op basis daarvan stelt u betrouwbare prognoses op voor meerdere weken. Zorg ervoor dat alle betrokkenen deze prognose kennen en erin geloven. Het raakt immers het hele bedrijf.

Stap 2: zorg voor reactievermogen binnen de organisatie. De ideale forecast is namelijk niet in steen gehouwen, maar dynamisch. Dit doet u door te focussen op excepties. Alle betrokken spelers moeten in staat zijn om snel over te schakelen op een nieuw plan mocht dat nodig zijn. Goede en heldere communicatie is hierbij de sleutel.

Stap 3: zorg voor reactievermogen buiten de organisatie. Een logische volgende stap, want ook uw toeleveranciers moeten snel kunnen reageren op eventuele wijzigingen in de prognose.

Stap 4: combineer de dynamische forecasts met het actuele zicht op verkopen en voorraden binnen alle distributiekanalen. Op basis daarvan kunt u uw afzetkanalen slimmer en efficiënter beleveren, waardoor de voorraadniveaus omlaag kunnen en leveringskosten afnemen.

Stap 5: nu u de voorraden nauwkeurig afstemt op de toekomstige vraag van klanten, is het tijd voor de volgende stap. U voorspelt niet alleen de vraag, maar stuurt deze ook actief. Bijvoorbeeld met gepersonaliseerde acties. Zo heeft u echt de touwtjes in handen en komt u zo min mogelijk voor verrassingen te staan.

Meer weten?

De vraag naar worstenbroodjes voorspellen in aanloop naar carnaval is a piece of cake. Maar echt, het hoeft voor u niet veel ingewikkelder te zijn. Wilt u uw klanten de perfecte ervaring bieden door te zorgen dat u op het juiste moment de juiste producten op voorraad heeft? Neem dan gerust contact met me op. En houd dit blog goed in de gaten, want we gaan de komende tijd veel boeiende content over dit onderwerp delen.

Jordi Peters

Geschreven door Jordi Peters

Dit blog is ook gepubliceerd op: EMERCE
Banner-ctac-blog.jpg

CTAC Blogger

Geschreven door Jordi Peters

Aanmelden voor blog updates

Video BE pERSONAL

Be Personal video.jpg

Bekijk onze Be Personal video

Volg Ctac