Een museum runnen: meer dan de som der delen

Museum imagine beleving Dali blog Roel.png

Musea door heel Nederland maken het mogelijk antwoord te krijgen op allerlei on- en zinvolle vragen. Musea maken het mogelijk om dingen te beleven die je normaal niet mee zou maken of je überhaupt in kan beelden. Maar hoe doen ze dit nu? En hoe zorgen de musea dat ze hun bezoekers, vrienden en andere relaties op de juiste manier bereiken en voorzien van de juiste informatie?

 

 

 

Voor mijn werk ben ik vaak in gesprek met verschillende musea door Nederland. Vanzelfsprekend heb ik daardoor één van de leukste banen: ik zie kunst, cultuur, geschiedenis én kan mijn steentje bijdragen aan het succes van een organisatie.

Bij ieder bezoek wat ik breng aan een museum valt mij telkens hetzelfde op: de passie en drive om zo’n goed mogelijke tentoonstelling en ervaring te realiseren voor de bezoekers. De hoeveelheid voorbereiding, constante inzet en creativiteit die er nodig is om een museum draaiende te houden is noemenswaardig en wordt volgens mij vaak onderschat. Beeld je eens in hoeveel relaties een museum wel niet heeft en welke uitdaging er ligt om de juiste mensen te bereiken met de juiste boodschap, op het juiste moment!

Ik zal een voorbeeld geven van een situatie die een klant mij recent schetste.
“Een vriend van ons museum, we noemen hem even Jan, heeft voor ons als museum verschillende rollen. Jan is namelijk;
- Een vriend van het museum met een bijdrage van € 50,- per jaar;
- Wethouder bij de gemeente;
- Hobbyfotograaf;
- En een enorme liefhebber van Aziatische kunst.

Oh, en Jan heeft trouwens ook een vrouw die op zijn vriendenkaart een abonnement heeft lopen, maar die we niet willen benaderen voor een verlenging… want dat regelt Jan.”

Hoe is het voor een museum mogelijk om Jan op het moment van een tentoonstellingsopening als wethouder te laten optreden zonder hem te vergeten in een bericht over een nieuw Aziatisch kunststuk, te ontzorgen in zijn jaarlijkse bijdrage als vriend, te benaderen over subsidies in zijn rol als wethouder én te vragen als fotograaf voor een event? En… het is ook fijn als we zijn vrouw niet over het vriendenabonnement lastig vallen.

Klinkt lastig, niet? Veel musea zien hier een grote uitdaging en vragen zich vaak af of er geen geschikte oplossing voor is. Het doet mij goed om te zien dat dit soort vraagstukken vaak voorbij komen en leven. Het toont aan dat musea niet alleen mee gaan met de tijd maar ook zelf voorop lopen in de ontwikkelingen.

Is de vraag die mijn klant stelde herkenbaar? Heb jij daar zelf meer vragen over in je rol binnen een museum en wil je het daar eens met mij over hebben? Neem dan gerust contact op.
Vraag je je af hoe we de klant bij dit specifieke vraagstuk hebben geholpen? Stay tuned… in de volgende blog meer hierover!

Roel Kox

Geschreven door Roel Kox

Mijn doel is om organisaties – en de mensen in de organisatie- te helpen bij het waarmaken van hun ambities door middel van de juiste IT oplossingen. Ik geloof in synergie: een sterke samenwerking staat voor 1 + 1 = 3.

Dit blog is ook gepubliceerd op:
Banner-ctac-blog.jpg

CTAC Blogger

Geschreven door Roel Kox

Mijn doel is om organisaties – en de mensen in de organisatie- te helpen bij het waarmaken van hun ambities door middel van de juiste IT oplossingen. Ik geloof in synergie: een sterke samenwerking staat voor 1 + 1 = 3.

Aanmelden voor blog updates

CONTACT MET CTAC

Volg Ctac

            

INNOVATIE VOOR
BUSINESS & ICT

Het Ctac Flipboard Magazine. Een dagelijks portie inspiratie om sneller en beter te innoveren. Zowel business als IT plukken daar de vruchten van.