De glansrol van transport in de demand-driven value chain

pexels-photo-119562 (1).jpeg

Levering is tegenwoordig een big deal. En dat maakt transport een spil in de strijd om de klant. Hoe bieden organisaties precies de leveringscondities die klanten tegenwoordig verwachten, zodat ze maximale waarde halen uit hun transport en voorraadniveaus omlaag kunnen? Hoe zetten ze de klant écht centraal in de gehele logistieke keten? In dit blog deel ik vier tips.

 

Zo’n vijftien jaar geleden openden steeds meer bedrijven een webshop. Niet omdat klanten daar nou zo op zaten te wachten, maar omdat het voor organisaties een eenvoudig verkoopkanaal was. Zo ontstond een online shoppingwereld waar organisaties de wetten bepaalden en klanten daarnaar luisterden. Nu zijn de rollen duidelijk omgedraaid; klanten hebben steeds hogere eisen en het is aan organisaties om daaraan tegemoet te komen. Dat vraagt om een compleet nieuwe manier van werken.

Wat betekent dat voor supply chains?

Als we kijken naar online winkelgedrag stellen klanten vooral hoge eisen aan de levering. Te hoge bezorgkosten, een te lange levertijd of het niet zelf kunnen bepalen van de afleverlocatie zijn regelrechte afknappers. Recent onderzoek van het Baymard Institute onderschrijft dat: 18 procent van de online shoppers laat hun volgeladen winkelmandje bij de kassa achter omdat de levercondities niet aan hun wensen voldoen.

Supply chains vervullen daardoor een grotere rol dan ooit in het bieden van een indrukwekkende klantervaring. En om daar maximale waarde uit te halen, moet de hele keten opnieuw worden ingericht: van de traditionele, interne focus (supply-driven value chain) naar een focus op de klant (demand-driven value chain).

Waar te beginnen in de omslag naar de demand-driven value chain?

Bij de klant natuurlijk. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De volgende vier tips kunnen helpen

1. Denk outside the box

Klanten denken niet meer in traditionele aankoopprocessen, dus waarom zou jouw organisatie dat wel doen? Week daarom los van processen die nog zijn ingericht op basis van de supply-driven benadering en begin bij de klanten. Hoe doorlopen zij het proces van bestellen tot leveren? Waarom laten ze hun winkelwagentje bij de kassa staan? Hoe kun je dat voorkomen? Bouw je processen vervolgens opnieuw op zodat ze écht in dienst staan van de klant. Het resultaat: tevreden klanten die meer bij je gaan afnemen.

2. Een strategische rol voor transport

Levering is een big deal. En dat maakt transport een onmisbare factor in de strijd om de klant; hier kan het verschil worden gemaakt tussen ontevreden en tevreden klanten. Organisaties die de omslag maken naar een demand-driven value chain kunnen dus niet om transportmanagers heen. Zij moeten intensief worden betrokken bij de herinrichting van het proces. Niet alleen uitvoerend. En niet alleen als laatste schakel in het proces. Maar juist ook tactisch en strategisch.

3. Van verticale kpi’s en transacties naar horizontale processen en verbinding

Organisaties komen niet meer weg met een interne focus. Het succes zit ‘m niet meer in de laagste inkoopprijzen, de grootste distributievoordelen of de scherpste transporttarieven. En ook niet in een efficiënte administratieve afwikkeling tussen alle schakels in de logistieke keten. Wil je de klant écht gelukkig maken? Neem dan afscheid van losse eilandjes en verbind processen als planning, logistiek, warehousing en distributie met elkaar. Het is de enige manier om inzicht te krijgen in wat beter kan, waar kansen liggen en hoe je klanten nóg blijer kunt maken.

4. Richt je last mile delivery anders in

Klanten willen hun bestelling ontvangen op de plek en het tijdstip van hun wens. Dat kun je onmogelijk bieden als je slechts één logistieke partij hebt voor die last mile. Je bent veel flexibeler met meerdere partijen. Kijk dus naar de wensen van jouw klanten en zoek daar een mooie mix van logistieke partijen bij. De kunst zit hem in het geleidelijk opschalen. Begin met tijdgestuurde levering en bied klanten dan stap voor stap een extra optie, zoals ophalen in de winkel of bezorging binnen twee uur. Het voordeel daarvan is dat je heel gericht kunt bijhouden hoe klanten op die opties reageren.

Meer weten?

De bovenstaande tips zijn een mooi begin om stappen te maken naar een demand-driven value chain met een hogere conversie, lagere voorraadniveaus en minder achtergelaten winkelwagentjes. Meer weten over deze tips én over de vervolgstappen? Neem dan gerust contact met mij op.  Of schrijf je in voor het webinarTransport in de demand-driven value chain’ van donderdag 1 februari.

Schrijf je in voor het webinar

Johan Looijmans

Geschreven door Johan Looijmans

Banner-ctac-blog.jpg

Aanmelden voor blog updates

Webinar: Transport in de demand-driven value chain

TM Webinar.png

Volg het webinar van donderdag 1 februari.

Volg Ctac